Äppelpaj

Idag tog jag mig i kragen!

Plockade några fina äpplen från vår trädgård och bakade en fin äppelpaj!
Nu ska vi äta middag, men sen blir det till att vispa ihop vaniljsås och mumsa i oss pajen! ;)

Det recept jag använde mig av till denna enkla äppelpaj var:

* 125 g smör eller margarin
* 3 dl vetemjöl
* 1 dl socker
* 1/2-1 tsk kanel
* 3-4 dl skivat eller tärnat äpple

• Sätt ugnen på 200-225 grader.
• Blanda vetemjöl och socker i en bunke.
• Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det i mjölblandningen tills det bildar en smulig deg.
• Smöra en pajform med 24-26 centimeter i diameter.
• Lägg i skivat eller tärnat äpple, strö över kanel och sockra lite lätt.
• Fördela sedan smuldegen över äppelbitarna.
• Grädda i cirka 20 minuter tills pajen fått fin färg.

(Receptet är för ca 4-6 personer.)
Enjoy!

/Stina


KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: