Spara in lite pengar!

Igår hade jag lite tid över innan jag skulle åka och jobba, så svängde förbi Ånyo som finns här i Sandviken där vi bor.
 
Ånyo är en verksamhet som tar hand om privatpersoners, m.fl. lbegagnade möbler, porslin, kläder, böcker, etc. som sedan återanvänds genom försäljning i deras butik. De samarbetar med JABA - en verksamhet för personer med psykiska funktionshinder. 
Så enligt mig är Ånyo en win-win verksamhet, spara på miljön och ekonomin samt sysselsätta de som inte har det alltid så lätt. 
 
Hur som helst så finns det en liten "Loppis-Stina" i mig, jag har sedan barnsben varit med med min mamma och mormor på auktioner och loppisar samt second hand-butiker. 
Så jag har inga problem med att någon annan har haft möbeln etc. innan mig.
Jag älskar att göra ett bra fynd, och det gör även David - så vi tittar dagligen på Blocket.se och jag tittar även in auktionssidor så som Tradera och Bukowskis market bland annat. 
Det är ett hett tips till er som vill inreda snyggt till en mindre peng!
 
Jag tog min lilla runda på Ånyo och såg en sängram som jag tidigare har tittat in från IKEA, och liknande modeller finns att köpa från MIO och EM Möbler bland annat.
Tittade upp priset på sängramen hos IKEA (den säljs än idag) och ja, 1 295kr kostar denna sängstomme om man köper den från IKEA i dagsläget.
Men jag köpte den i ett kanonbra skick för 400kr (!) och innan jag genomförde köpet så tittade jag upp om en likadan sängram fanns till ett sådant bra pris på Blocket.se - men icke sa nicke, så då köpte jag den från Ånyo helt enkelt!
Jag kände att jag gjort ett kanonbra köp och blev glad över mitt "impulsköp" (vi hade tänkt införskaffa en ny sängram snart när vi väl kommit till rätta i huset, men varför inte fynda en cirka en månad innan inflytt?!).
Sä här ser sängramen ut i alla fall för de som är nyfiken: 
Efter min lilla trip på Ånyo så gick jag till Biblioteket och "sparade" lite mer pengar!
Bibliotek är underskattade enligt mig, de har så mycket bra grejer att erbjuda så varför inte ta vara på det?
Jag satte mig ner i en av deras soffor och läste några av mina favorit-tidningar (alla involverar heminredning så klart!). 
Så i stället för att lägga många hundralappar på tidningsprenumerationer så kan man gå till biblioteket och läsa exakt samma tidningar GRATIS!
Ännu ett smart spartips till er som också gillar att bläddra bland inspirerande tidningar men som vill lägga pengarna på annat håll.
 
Och inte nog med dessa "sparknep" som jag gjorde igår, så svängde jag förbi IKEA innan jag började jobba. 
Blev så inspirerad av alla dessa "julspecial"-tidningarna som jag tidigare läst i så ville inspektera IKEA:s julutbud för 2012. 
Enligt mig så var det inte direkt någon superhit, men det som jag däremot gillade var deras "FYNDHÖRNA".
Där fanns en stor "kassakorg" som vi kallar det på Twilfit, fylld med ändknoppar till gardinstänger.
Och ja, vi kommer att ha 13st fönster (tror jag) nu i vårt hus, så jag köpte 13st förpackningar och hör och häpna en förpackning (2st änknoppar) kostade endast 5kr! 
När jag tittar på IKEA:s hemsida så kostar de flesta ändknoppar 49kr, så jag antar att de har tidigare kostat ungefär så mycket.
Så då gjorde jag ännu ett fynd tyckte jag, hihi!
Kass bild (I know) men så här ser ändknopparna ut i alla fall.
 
Har DU något annat spartips till oss rörande heminredning?
 
/Stina

KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: