Rabarber- och jordgubbspaj

Igår bakade jag en jättegod paj, lite knäckig i karaktären, men även syrlig i kombination med kolasmak. 
Tog totalt ca 1h att göra, varav 40-50min av den tiden stod pajen i ugnen. 
Lätt match att fixa med andra ord! 

Jag använde mig av ICA's recept, men modifierade den liiiite så att jag skulle bli nöjd: 

 

Ingredienser

 6

    500 g rabarber


    400 g jordgubbar

  • 2 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1 3/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 125 g smör
  • 1/2 dl vispgrädde
  • 1/2 dl ljus sirap
  • Ev. smör till formen1/2-1 msk potatismjöl
  • vaniljglass/vaniljsås till servering

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 150°C.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke (förutom potatismjölet).
  3. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. 
  4. Blanda ner de torra ingredienserna.
  5. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar och snoppa jordgubbarna
  6. Lägg rabarbern och jordgubbarna i en smord ugnssäker form och blanda dem tillsammans med potatismjölet försiktigt. 
  7. Bred på pajsmeten.
  8. Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg. 
  9. Servera gärna ljummen med vaniljglass.

KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: