Nytt överdrag till strykbrädan

Som jag skrev i mitt förra inlägg så var det pyssel som stod på schemat idag! 
Jag har länge gått och stört mig på hur FULA många strykbrädor är, och speciellt vår strykbräda.. 

Och det första överdraget som jag såg att man kunde köpa till sin strykbräda var från Leila's Generalstore, och sedan har olika modeller och mönster på dessa överdrag dykt upp lite varstans! :)
 
Meeeen, som ni kanske förstår så tyckte jag inte att det var så intressant att köpa ett för ca 400kr - så då sydde jag ett själv så klart!  :) 

Jag köpte tyget på IKEA för 69kr/m, så jag betalade inte många kronor för detta överdrag! 

Det finns säkerligen många olika sätt att sy ett sånt här typ av överdrag, men jag valde kanske den enklaste modellen.

1. Först tog jag av det redan existerande överdraget, stretchade ut det så att jag kunde kopiera mönstret på det tyg som jag hade köpt. 
2. Bestäm sömsmån, jag valde att ha 3cm till detta överdrag, och markera samt klipp ut i det nya tyget. 
3. Debbelvik in sömsmånen så kanten blir hyfsat snygg, eftersom det inte är en fyrkantig strykbräda som jag har så blir det en del väck - men se till att de ser OK ut och blir någorlunda jämt fördelade kring hela överdraget. 
4. Sy med enkel raksöm så att du bildar en kanal, lämna en liten bit öppen. 
5. Ta en rejäl bit med resårband och en säkerhetsnål och träd igenom hela kanalen som du precis sytt. 
6. Lägg på det nya överdraget och dra åt resårbandet till max! Knyt en ordentlig rosett och njut av din nya snygga strykbräda! ;) 

Här kan ni se det gamla överdraget..

Nåla och vecka lite snyggt!

Det är ingen höjdare att trä igenom kanalen..

Jag blev verkligen supernöjd! 

Vilken skillnad! 

KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: