Lapptäcke

Idag har jag spenderat hela min dag till att mäta, markera, klippa, passa in och sy ett lapptäcke som vår lilla bebis ska få ha i sin barnvagn som vi har beställt. :) 
Vi har beställt en svartröd Crescent Comfort så färgvalet av tygerna till lapptäcket blev rätt så självklart när jag väl bestämt om det var till spjälsängen eller barnvagnen som jag skulle sy till. 
Måttet blev ca 65x75cm och kommer att passa fin fint i barnvagnen. ;) 

Så här gick jag tillväga när jag sydde detta lapptäcke; 

* Beräkna storlek, tygåtgång & mönsterbild
* Köp in tygerna, jag valde 6st i tunn och skön bomull till rutmönstret och 1st mjuk bommulsflanell till bakstycket.
* Tvätta samtliga tyger! 
* Stryk samtliga tyger.
* Mät upp och klipp ut rutor, jag valde att ha 1cm sömsmån och ha 10cm stora rutor = 12cm stora rutor klippte jag ut. 
* Dubbelkolla att din valda mönsterbild blir som du tänkt dig.
* Sy ihop rutorna till långa remsor. 
* Pressa isär ALLA sömsmåner! 
* Sy ihop alla remsorna, var extra noggrann med att mötena mellan rutorna stämmer!
* Pressa isär alla sömsmåner! 
* Måtta in och klipp till kanterna till täcket, jag valde att den färdiga kanten skulle vara 2cm tjock och ha 1cm sömsmån = 4cm tjocka remsor i rätt längd till respektive sida på täcket. 
* Sy på kantremsorna på ditt halvfärdiga lapptäcke och pressa isär dem också. 
* Mät det halvfärdiga lapptäcket och måtta in och klipp till bakstycket samt en lika stor bit vadd. - Jag valde den tunnaste vadden som tygaffären hade för att jag utan problem skulle kunna sy på min gamla lilla maskin som jag har och sedan valde jag ett flanelltyg till bakstycket så att det blir en mysigare känsla på lapptäcket.
* Zig-Zag:a ihop vadden och bakstycket. 
* Markera hur quiltningen ska vara, jag ville ha ett rutmönster ("diamantrutor") och valde att ha 10cm mellanrum mellan sömmarna. 
* Sy quiltningen, jag valde raksöm med lite längre stygn här. 
* Sätt ihop bakstycket och framstycket och sy ihop det, även här med 1cm sömsmån - lämna ca 10cm öppet så täcket kan vändas åt rätt håll. 
* Klipp upp nära intill sömmen i alla hörnen. 
* Vänd ut täcket!
* Pressa sömmarna mellan bak- och framstycket. 
* Kasta ihop den lilla biten som fortfarande är öppen förhand med smygstygn. 
* FÄRDIG! ;) 








KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: