Mini-flaggspel till barnvagnen

Jag gillar att sy, och tidigare har jag visat er det lapptäcke som jag sytt till bebisen/barnvagnen. 

Barnvagnen hämtade vi hem för ett litet tag sedan nu och idag sydde jag klart ett mini-flaggspel som jag knåpat på en liten stund. :) 

Så här gjorde jag; 

1. Ritade en mall till flaggorna/vimplarna, jag valde att de skulle vara 8cm bred och 9 cm hög (inkl. 0,5cm sömsmån).  Och förde över mönstret till lite olika tyger, i detta fall ville jag ha samma tyger som i det lapptäcke som jag tidigare sytt och använde några rutor som blivit över från det projektet. 


2. Klippte ut i detta fall 10st trianglar (2st av vardera tyg eftersom jag ville att fram och baksida skulle se likadan ut). 


3. Nålade ihop rätsidorna på vardera triangel och sydde ihop dem i (0,5cm sömsmån!) de två längre sidorna. 


4. Klippte av det spetsiga hörnet (så nära tråden söm möjligt) som uppkom i.o.m. sömmen, vill ha så lite sömsmån på insidan av den blivande flaggan. 
Samt klippte av alla onödigt långa trådar.


5. Vänd ut-och-in på flaggorna, pressa isär sömmarna med ett strykjärn så långt som det går, och stryk sedan hela flaggan. 
Klipp även bort de små stumpar från sömsmånen som ev. kan sticka upp.


6. Placera ut flaggorna på rätt ställe mot ett kantband och vik kantbandet dubbelt och nåla fast flaggorna på rad, i detta fall valde jag att ha ett kantband som var 43cm långt (eftersom jag ville ha det färdiga flaggspelet på 40cm). 



7. Sy med raksöm, så nära flaggorna som du kan. 


8. Gör ett invik längst ut på vardera kant om 0,5cm och ännu ett till invik på 1cm och sy fast det hänge som du valt. (I detta fall har jag köpt hängen/clips som man kan ex. använda vid tillverkning av egna napphållare/hängslen). 


KLAR! 






KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: