Tråkigt besked

David var till banken igår och fick ett tråkigt besked.
Eftersom han nyligen har bytt jobb, och gått ner lite i lön, samt att jag inte har en fast anställning så kan vi inte låna pengarna till bergvärme och konverteringen av alla element i huset.

Tittade på kalkylen som vår banktjänsteman hade räknat på, och jag tycker att det är riktigt trist att de beräknar att huset kräver 45000kr/år i driftkostnad - det gör det verkligen inte, och speciellt inte efter att man har haft in bergvärme.
Men enligt banktjänstemannen så var det en summa som de alltid tog när de beräknade på huslån.
Dessutom så hade han beräknat att David skulle behöva 10.000kr över efter att han har betalt huslånet till övriga räkningar och mat - så mycket räkningar och mat är vi inte i närheten av per person i månaden!
Men men, lika så där, en siffra som de alltid räknar med i kalkylen och som de inte ändrar på.
Och med de siffrorna som underlag så skulle det fattas 2000kr i månaden enligt banktjänstemannen, så då blev det inget lån..
Trist att de inte räknar mer exakt efter vad huset faktiskt kostar att driva i verkligheten, men det är som det är.
Men givetvis, det som är mest tråkigt av det hela är ju att jag inte har någon fast anställning, för då hade det inte varit några problem...

Så nu får vi klura lite hur vi ska göra.
Som det ser ut nu så får vi vänta tills jag har fått en fast anställning - eller att vi vinner på lotto...
David funderar på att sälja vår fina bil, för där finns mer än de pengar som behövs till bergvärmen och konverteringen, men det vill inte jag.
Tvättstugan har vi som sagt pengar till redan, så den ska bli av att göra nu i vilket fall som helst.

Vi har fått offerterna från både Wiiks rör samt VVS-teknik i Torsåker.
De låg ungefär i samma prisnivå, men att när jag granskade offerterna så ansåg jag att VVS-teknik i Torsåker har beräknat mer noggrant samt att vi fick lite mer för pengarna, även fast det var den offerten som låg lite högre i pris av dem två.
Offerten gäller i 60 dagar, så har lite tid på oss att klura över hur vi faktiskt ska göra med detta projekt.

Sååå...
Fortsättning följer...

/Stina


KOMMENTARER

- Anonym

Hellre ett prisvärt hus än en fin bil?

Svar: Prisvärt hus - hur menar du då? Att huset får ett större värde med bergärme är en självklarhet, det är dock inte så att vi inte bor i ett prisvärt hus just nu om det var så du menade.
En fin bil är ett intresse som ligger min sambo väldigt varmt om hjärtat, och det är en hobby som han inte ska behöva ge upp för att vi vill ha det lite bekvämare här hemma.
Så vi väntar med bergvärme tills jag fått en fast anställning och inte längre "bara" har ett vikariat - för då kan banken räkna med mig i sina kalkyler (vilket de inte gör just nu).
Hade uppskattat om du hade våga skriva ditt namn och mailadress, då hade jag kunna svarat till dig personligen.
/Stina
Dream House

2013-03-26 @ 10:28:59
- Linda

Men vad tråkigt! Så himla trist när man planerat & något krånglar "/ Hoppas det ordnar sig.

Svar: Ja det är riktigt trist! Men det är som det är, jag har ju en stabil inkost, men eftersom jag endast har ett vikariat så räknar de inte med min inkomst i kalkylen - så då blir det som det blir. :P
Dream House

2013-03-26 @ 11:09:27
URL: http://lindqvistlinda.bloggplatsen.se

 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: