Rödvinbräserad oxsvans, färskpasta och gremolata

Idag så provlagade jag en rätt som vi antagligen kommer att bjuda på nu på nyårsafton! :) 
Nämligen Rödvinsbräserad Oxsvans som serveras med färskpasta och gremolata. :D 
Måste ju använda min nya fina gryta som jag fick av min fina sambo i julklapp! ❤️






Jag använder mig av ICA's recept och använde rödvin i stället för vitt vin och bacon i stället för pancetta. 
Annars har jag följt receptet till fullo (och så skippade jag att låta grytan stå över natten - hade inte tid att vänta tills imån, vi var hungriga! Och det funkade fint att käka ändå!) 

Ingredienser

 6
handle

  • 1 1/2 kg oxsvans i bitar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 2 morötter
  • 2 - 3 stjälkar selleri
  • ca 50 g pancetta (eller rökt sidfläsk)
  • ca 4 dl torrt vitt vin
  • 2 dl krossade tomater
  • 2 msk konc. oxfond
  • 2 dl vatten
  • 1/2 dl grovhackad bladspenat
  • olivolja
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar

Gremolata

  • 1 vitlöksklyfta
  • 1/2 dl grovhackad persilja
  • rivet skal av 1 citron
    1. 1. Skala och finhacka vitlöken och löken. Skala och skär moroten i mindre tärningar. Ansa och skär stjälksellerin i tärningar.
    2. 2. Salta och peppra oxsvansen. Bryn den runt om i omgångar i en het stekpanna. Lägg över på ett fat. Skär pancetta i tärningar.
    3. 3. Fräs grönsakerna mjuka i olivolja utan att de tar färg tillsammans med pancetta i en stor kastrull ca 10 minuter. 4. Blanda ner oxsvansen.
    4. 5. Tillsätt vin och sjud ca 1 minut. Tillsätt tomater, fond och vatten. Oxsvansen ska precis täckas av vätska och grönsaker. Krydda med salt och peppar.
    5. 6. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda under lock ca 2 1/2 timmar tills köttet släpper från benet. Skumma av grytan då och då. 
    6. 7. Låt svalna och ställ i kylen.
    7. 8. När grytan fått stå i kylen över natten flyter det smälta fettet från oxsvansen upp till ytan och ligger som en "kaka". Lyft bort den före uppvärmningen.

    8. Gremolata: Skala och finhacka vitlöksklyftan. Blanda med grovhackad bladpersilja och citronskal.
    9. Strö över gremolata och servera gärna med färsk pasta.

KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: