Gelé och marmelad!

Idag var jag äntligen ledig (ååååh vad skönt det har varit btw!).
Så jag passade på att göra något av alla våra bär som vi har ute i vår trädgård!

Jag plockade ihop 2 liter röda krusbär, 1 liter röda vinbär och 1 liter svarta vinbär.

Så efter ett par timmar i köket så hade jag huxflux 0,5l vinbärsgelé, 0,5dl svartvinbärsgelé och 1l krusbärsmarmelad. :)

Här är receptet till gelén:
*1 liter bär
* 3 dl vatten
* en halv påse Melatin (gul!)
* 4 dl strösocker

1. Skölj bären, de behöver inte plockas från sina klasar. Koka upp vattnet i en gryta och lägg i bären. Koka under lock ca 10 min. Mosa dem några gånger mot grytans kant.
2. Sila bärmassan och låt den självrinna ca 30 min. Pressa inte bären, då blir gelén grumlig.
3. Mät saften och häll tillbaka i den urdiskade grytan. Rör ner Melatinet. Rör i sockret lite i taget och låt koka 1 minut. Skumma väl.
4. Häll upp gelén i väl rengjorda glasburkar. Låt svalna och förslut. Förvara i kylen.

För att göra marmeladen så använde jag mig av detta recept;
* 2 liter bär
* lite vatten
* en halv påse Melatin (röd!)
* 6 dl strösocker

1. Snoppa och skölj bären.
2. Koka upp bären tillsammans med vatten. Låt sjuda under lock i ca 10 minuter.
3. Rör ner sockret och koka vidare under omrörning. Skumma av då och då.
4. Blanda i Melatinet (som du redan spätt ut 1:1 med strösocker)
5. Koka under omrörning i ca 10min.
6. Gör ev syltprov på kall tallrik, tills du är nöjd med konsistensen - ha i mer socker och Melatin beroende på vilken smak och konsistens du vill ha.
7. Häll upp marmeladen på steriliserade burkar. - Skruva på locken omedelbart.

/Stina


KOMMENTARER

- Emilie

Hej Stina & David!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: Trevligt att du har hittat hit!
Jag ska definitivt titta in er sida senare ikväll! Med vänlig hälsning, Stina
Dream House

2013-09-10 @ 12:55:23
URL: http://www.hittarecept.se

 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: