Julbak 2012

Idag blev det äntligen av; Julbaket!
Emelie och hennes dotter Alice kom till oss i förmiddags och sedan har vi bakat heeela dagen!
Det blev lussekatter, pepparkakor, knäck, rischoklad, cornflakes-choklad och pepparkakscheesecake!
Dessutom fixade vi ihop ett litet pepparkakshus, så nu börjar det bli jul i vårt hus! ;)

Vi använde oss av Arlas recept till lussekatterna och Coops recept till knäcken.

Pepparkakorna var en lätt match eftersom jag köpt färdig deg till dem, så följde deras rekommendationer med gradtal, osv.

Rischokladen och cornflakes-chokladen är det absolut enklaste! (Smält blockchoklad och häv i så mycket rispuffar som du vill ha, portionera ut på ett bakplåtspapper som ligger på en plåt och ställ det kallt så det stelnar).

Pepparkakscheesecaken var egentligen en helt vanlig cheesecake (jag gör alltid min i ugn och består av tre delar).
Men i stället för digestivekex så använde jag pepparkakor! ;)
Så jag krossade ca 15st pepparkakor, blandade dem med 75g smält smör.
Pressade ut "degen" i en form och gräddade i 175 grader i 8 min.
Under tiden så blandade jag 3 ägg och 1,5dl strösocker luftigt, tillsatte saften från en halv citron och skalet från en hel. Därefter vispade jag i 200g färskost.
Hällde över ostsmeten på skalet och in i ugnen igen i 30 min.
Sedan blandade jag ihop 1dl crème fraîche och 2 msk florsocker, som jag hade på ostkakan när den var klar från ugnen och kallnat något.
Sedan var det bara att ställa in den i kylen i väntan på att den skulle serveras ;)

Sedan här på kvällskvisten griljerade jag julskinkan!
(Recept; följde det som stod på förpackningen till julskinkan: ett ägg tillsammans med senap och stryk på skinkan, strö sedan över med ströbröd och ställ i ugnen på 225 grader i ca 20 min).

Tänkte visa er ett litet collage av hur dagen har sett ut lite i alla fall! ;)

/Stina


KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: